Svettig står jag på båten. Vi höll precis på att missa den. För 30 minuter sedan visste jag inte ens vart vi var på väg då jag åkt på en tjejresa där destinationen är hemlig. För en kvart sedan gick jag i lugn takt mot båten och vi alla kunde konstatera att vi gissat rätt destination när vi stod på pendeltåget. Det var Gotland som var destinationen.

Väl utanför terminalen frågar vi när båten går och vår reseledare säger att det är lugnt, båten går inte förrän om en kvart. Paniken stiger i mig och jag säger snabbt att det är inte som att gå ombord på ett tåg, man måste vara ombord en kvart innan. Därför står jag nu och svettas på båten och pustar ut att vi kom med, efter en springtur och sura miner från personalen som påpekat att vi kommit alldeles för sent.

Vi skrattar åt planeringen och skojar med våra reseledare att vi hoppas att resten av resan ska fungera bättre. Väl framme på Gotland checkar vi in på Novi resort och alla är glada över den härliga lägenhet som vi 5 tjejer ska bo i. Det här kommer bli bra.

Gotland, lugnet och havet
Jag vaknar på morgonen och alla sover fortfarande. Jag slänger på mig träningskläderna och smyger ut utan att väcka någon. Jag känner den härliga havsluften och börjar springa längs strandpromenaden i riktning mot Visby. Jag möter någon enstaka hundägare på vägen och det märks att högsäsongen är över och att det nu börjar närma sig hösten. Under högsäsongen hade jag förmodligen mött några partyglada semesterfirare som var på väg hem efter nattens efterfest. Jag springer mot Almedalen och sedan tillbaka igen till nyvakna tjejer och en härlig frukostbuffé.

Vid frukostbuffén glider även Danny Saucedo in och vi förstår att han är på plåtning för Smarteyes. Gotland är förståss det perfekta fotostället för reklamfoto nu när turisterna börjat försvinna och det fina folktomma landskapet breder ut sig.

Visby Gotland strandpromenad restips

Gotlands historia – guidade turer i Visby
Vi däremot har helt andra planer är reklamfoto. Vi beger oss in till stan då det är dags att få en historielektion av en riktig Gotlandskändis som håller guidade turer i Visby vid namnet Getrud Lyrung. Vi får veta väldigt mycket av Gotlands historia men efter två timmar avviker vi från den guidade turen som vi förstår är fyra timmar lång för den som är riktigt intresserad av Gotlands historia. Men vi tackar den härliga damen för sin tid och man blir varm i hjärtat när man förstår att alla pengar hon drar in går oavkortat till välgörande ändamål. En riktig krutgumma med ett stort hjärta.

Visby Gotland guidad tur tips resa Gertrud
Gotland Visby resa tipsGotland Visby ringmuren mrsm resa blogg tips

Efter den guidade turen har vi en helt ny bild av Gotland och det känns extra kul att titta på ringmuren och de gamla gatorna när man har historiebilden med sig. Vi utforskar staden och när vi blir trötta tar vi både en vinpaus och en senare lunchpaus innan vi tar strandpromenaden tillbaka till vårt hotell.

Restauranger och uteliv
Vi sitter med våra menyer i handen. Det är väldigt många val som ser goda ut, man vill liksom ha allt. Vi är på en restaurang som heter Amarillo som våra reseledare hade fått tips om. Personalen är trevlig och stället är väldigt mysigt och vi tycker alla att det verkar vara ett bra val. Här äter man smårätter som man till fördel kan dela på. Efter mycket beslutångest har vi alla beställt och när maten väl kommer in kan vi bara konstatera att det är jättegott. Vi äter, dricker, pratar och har det supertrevligt. Klockan börjar bli mycket och några i gruppen börjar bli trötta medan vi är tre som gärna går vidare och ser vad Gotlands uteliv har att erbjuda. Vi går vidare Munkällaren. Här känns det som att några sent ankomna turister hamnat tillsammans med Gotlänningar från 20-80 års ålder. Bredvid oss står en 75 årig dam som dansar mer än jag någonsin sett någon dansa. Här verkar alla har roligt även om jag måste erkänna att det var lite speciellt och kanske inte min typ av ställe. Vi hade i alla fall två trevliga timmar med drinkar, dans och skratt innan vi tog en taxi till hotellet igen.

Sista dagen på Gotland
Det är sista dagen. Idag har vi inget speciellt planerat utan tänker bara strosa omkring i stan och njuta av de sista timmarna. Vi har hört att det ska finnas en bra Creperie och den tänker vi besöka. Stället heter Strykjärnet créperie & logi. Det ligger i ett jättegulligt litet hus och det är lika mysigt på insidan som man föreställt sig. Menyn är magisk och även här har man stor beslutångest och hade önskat att magen var dubbelt så stor. Kommer garanterat gå hit igen.

Efter en toppenhelg på Gotland åker vi hem mot Stockholm igen. Båtresan känns lite trög men till vår förvåning inser vi att färjan har bio. Vi köper våra biobiljetter i receptionen och får njuta av Pirates of the Carribean på vägen hem. En perfekt avslutning helt enkelt.