Klockan är 22.00. Barnen har precis somnat och jag sitter på balkongen med ett glas rött, min dator och vågornas skvalp från havet i bakgrunden. Trots den sena timman är det fortfarande varmt ute. Jag har det faktiskt ganska bra och har börjat fundera på om man inte ska stanna kvar här i Spanien. En tanke som oftast dyker upp när jag är på semester och har det riktigt bra. Hemma i Sverige regnar det och min granne skrev nyligen att vi åkt bort precis rätt vecka. Känns ju alltid lite extra skönt att vara utomlands när man vet att det är skitväder hemma. Visst är det så?

Calafell, ett bra ställe på den Spanska guldkusten ”Costa Dorada”
Söder om Barcelona sträcker den så kallade Spanska guldkusten ”Costa Dorada” fram, en kuststräcka som är 92 kilometer lång. Här bor vi i en lägenhet som vi har hyrt i byn Calafell som ligger cirka fyrtio minuter söder om Barcelona. Efter att jag hittade billiga flygbiljetter med Ryanair till Barcelona började jag spana runt efter trevliga platser i närheten och då dök Calafell upp som ett restips. Det beskrevs som ett lugnt och skönt ställe med jättefin lång sandstrand. Jag hittade en bra tvåa med fyra bäddar som låg precis vid stranden via Homeaway.se som jag bokade.

Sommarlov på riktigt, garanterat sol och bad
I år tänkte jag att vi skulle börja semestern direkt efter sonens skolavslutning. Få sommarlov på riktigt istället för att sonen ska gå på fritids först i några veckor. Och flyget kunde inte ha haft en bättre flygtid. Vi hann precis gå på skolavslutningen och höra Den blomstertid nu kommer innan det var dags att sätta oss i bilen och åka till flygplatsen. Min son gled in i sin snygga avslutningskostym och med sin rullväska efter sig på flygplatsen och mannen som kontrollerade våra biljetter tittade och sa – Schysst kostym mannen! Ett nöjt leende började synas i min sons ansikte och det var med stolta steg han klev ombord på planet.

Stranden i Calafell är fantastisk
Det är morgon och jag står på balkongen och blickar ut över sandstranden och havet. Stranden sträcker sig så långt ögat kan nå åt båda hållen. Sandstranden är bred och fin och jag får lite samma känsla som när vi förra året var i Miami beach (läs gärna mina Miami-tips här). Längs hela sandstranden går en strandpromenad och jag ser morgonpigga semesterfirare som promenerar, cyklar och springer. Jag har själv packat ner mina löpardojor och hoppas på att jag får till minst en löparrunda den här veckan i alla fall.

Jag hoppar i mina flipflops och låser lägenheten och beger mig iväg längs strandpromenaden jag också. Några minuter från vår lägenhet ligger det en supermarket. Jag handlar en baguette och kan inte motstå att även be expediten om några croissanter. Jag bara älskar croissanter! Jag tar min påse och går hem igen mot lägenheten, hem mot en härlig frukost på balkongen med familjen.

Calafell Spanska guldkusten Costa Dorada resa tips

Vår hyresvärd har det mesta i hemmet som vi även får låna. Det finns solstolar, parasoll, sandleksaker, cyklar med mera. En av fördelarna när man hyr en lägenhet av en privatperson. Ofta finns det mycket i hemmet man får låna. Perfekt att slippa köpa allt som man behöver, saker som man ändå inte kan släpa med hem till Sverige och får lämnas kvar.

Vår semestervecka fylls mest av sol och bad hela veckan. Det är verkligen härligt att ligga och slappa på den fina stranden i Calafell. Vi provar även en dag att åka till grannbyn Coma Ruga och kolla in stranden där. Mest för omväxlingens skull men vår strand var lika fin som den. Stränderna är väldigt rena och fina överlag. Det är soptunnor överallt och det städas och hålls rent. Ett stort plus tycker jag! Det är ju tyvärr inte alltid självklart.

Calafell restips Barcelona spanska guldkusten

Restauranger i Calafell
Kyparen kommer in med en stor kanna Sangria. Den smakar fantastiskt i värmen. Vi sitter idag på en härlig italiensk restaurang, La Tagliatella. Här får man stora riktigt goda portioner med pasta. Finns även grymt goda pizzor på menyn. Det är andra gången vi besöker restaurangen denna vecka. Ibland kan man ju helt enkelt inte låta bli att gå tillbaka trots att man gärna testar nya ställen varje dag när man vet att man inte har så många dagar på sig att gå igenom restaurangutbudet på en plats. Här längs strandpromenaden i Calafell hittar du massor av restauranger. Perfekt att ta en paus från stranden runt klockan 14.00 när solen är lite väl het och stark. Går man ut på kvällen äter spanjorerna sena middagar. Runt 19-tiden är du ofta ensam på restaurangen men vid klockan 22.00 är det fullt med folk som ute och äter. Det är heller inte självklart att man har en meny på engelska här i Calafell. Här är det mest spanska turister och engelskakunskaperna är ganska dåliga. Men lite skönt tycker jag. Känns äkta spanskt och inte allt för turistigt.

En liten utflykt till Sitges
Nu är det bara två dagar kvar och vi har bestämt att vi ska göra en liten utflykt till Sitges. Finns mycket bra utflyktsmål man kan göra som inte ligger allt för långt bort. Barcelona (se gärna mina restips här) har jag besökt flertalet gånger förut vilket gör att vi bestämt oss att åka till Sitges istället denna gång. Då vi har en hyrbil tar vi den dit och parkerar nära stranden. Vi börjar promenera upp från stranden och in i staden. Vi fascineras alla av de söta gatorna och alla butiker, caféer och restauranger som varvas om vartannat. Riktigt mysigt! Vi börjar med att inta var sin glass från en glassbar innan vi shoppar lite. När vi varit runt lite i staden hittar vi en mysig tapasbar där vi slår oss ner och äter innan vi åker hem till Calafell igen. En mysig stad som jag garanterat kommer vilja åka tillbaka till för att uppleva lite mer.

Mrs M sitges Spanien restips

Efter en härlig vecka i Calafell kan jag bara konstatera att tiden går alldeles för fort när man har roligt. Jag längtar och ser med spänning fram mot nästa resa. Vi får se vart det bär av då 🙂

/Mrs M

Flyg: 1 200 kr/person, tur och retur mellan Skavsta och Barcelona med Ryanair

Boende: Lägenhet i 7 dagar i Calafell kostade 9 000 kr, bokat via Homeaway.

Transfer till Calafell: Vi bokade en hyrbil via Budget. Gick supersmidigt att hämta ut den precis vid deras uthyrningsbås utanför huvudentrén. Efter cirka 10 minuter hade vi fått bil och var på väg från flygplatsen. Pris för en mellanklass hyrbil i 7 dagar inklusive två bilkuddar var cirka 3 000 kr. Du kan hitta ännu billigare hyrbilar men jag valde inte någon av de billigaste då jag tidigare sett hur underbemannade de billiga aktörernas utlämningsställen har varit och hur folk har köat väldigt länge för att hämta ut sina bilar. För mig är det värt några extra hundralappar om jag har min bilnyckel i handen efter 10 min och kan dra till min slutdestination så snabbt som möjligt. Du kan även åka tåg till Calafell från Barcelona.

Restaurangtips i Calafell: Mina två restaurangtips längs strandpromenaden är La Tagliatella och El Rey Pescador.