Mrs M

Följ med mig, Mrs M på mina resor och ta del av mina erfarenheter och tips. Välkommen.

Med tjejerna i New York

Vi ska till New York! Fattar ni?! New York! Känns helt otroligt att det äntligen är dags. Efter mycket sparande på vårt gemensamma tjej-sparkonto så är det äntligen dags. Vi ska till New York!

Jag och mina fyra tjejkompisar ska äntligen komma iväg på den där New York-resan som vi så länge har pratat om. Fem flygbiljetter för 25 000 kr med Norwegian och en svit för fem på ett hotell några minuter från Time square för 13 000 kr är bokade. Vi åker idag torsdag och stannar till måndag, så det blir en perfekt långweekend och vi är alla supertaggade.

För mig är det första gången i New York och det känns fantastiskt efter att ha drömt om detta de senaste 10 åren. Det är även första gången för min ena kompis medan de andra tre har varit i New York några gånger. Två av mina tjejkompisar har med sig extra resväskor och ska satsa på shopping för för hela slanten. Jag har med mig en väska då jag tror att de sevärdigheter jag ska hinna med gör att mina shoppingfynd inte kommer att bli alltför många och kommer att få plats ändå. Lyckliga går vi ombord på planet och stämningen är på topp.

Planet har landat och vi är äntligen i New York. Jag har hållit mig vaken hela flygresan, mycket tack vare att jag ska försöka att komma in i New York-tid direkt. Nu är klockan halv fem på morgonen för mig men endast halv elva på kvällen i New York. Jag tar min väska och följer med tjejerna ut från flygplatsen på jakt efter en taxi som kan ta oss till hotellet. Jag tittar upp och ser att taxikön är enorm. Trötta så går jag och mina tjejkompisar och ställer oss sist i ledet. Efter 45 minuter sitter vi inklämda i en taxi för 4 personer då vi inte fick tag i en storbil. Med väskor i knäna och i hopp om att chauffören kör lugnt och att det inte finns några poliskontroller på vägen är vi på väg mot hotellet.

Klockan är för mig 06.00 och äntligen kryper jag ner i sängen, i New York är klockan 24.00. Efter lite strul med en extrasäng som fattades så kan vi äntligen sova och ladda upp för en spännande morgondag i New York.

Vi är vakna och det känns som om vi är 20 år igen och inte alls mellan 34-40 år. Idag ska två av mina tjejkompisar åka till ett outlet som heter Woodbury Common och ligger ca 1 timme bort. Med två resväskor i högsta hugg rusar de iväg mot bussen så fort de slängt i sig lite frukost. Jag och mina andra två kompisar tar det lugnt och planerar att ta en promenad till Greenwich Village som är ett favoritkvarter hos min New York-vane vän.

Vi strosar runt hela förmiddagen och går i massor av små butiker. Vilken härlig stad! Jag gillar den redan och då har jag bara sett en liten, liten del.

Med fyra dagar i New York känns det dumt att slänga bort en hel dag på en outlet, samtidigt som man gärna vill fynda. Istället åker vi till en lite mindre outlet som heter Century 21 och finns på Manhattan, down town, 22 Courtlandt street. Här fyndar jag lite Calvin Klein-underkläder och viftar nöjt med min påse när jag går ut genom dörrarna från byggnaden. Vi hoppar in i en taxi och hinner precis till hotellets after work och tar ett glas vin innan vi åker upp med dagens shoppingpåsar. Andra dagen i New York och vi har bestämt att turistbuss är ett bra sätt för att se staden men först ska vi ta en tur till Central Park. Hur många gånger har man inte sett Charlotte i Sex and the city springa runt i den där parken? Nu är det dags att se den i verkligheten. Vi köper biljetter till turistbussen av en säljare på gatan  i hopp om att vi först kan ta den upp till Central Park för att på eftermiddagen ta turen down town. Men bussen kommer inte då den har gått sönder så vi hinner promenera hela vägen upp till parken utan att nästa buss paserar. Parken är i alla fall otroligt vacker och vi njuter till fullo. Här går vi runt och tittar, köper glass och njuter av omgivningarna.

New York Mrs M restips

Klockan börjar ticka iväg så vi börjar känna oss lite stressade då vi inser att bussen slutar gå rätt så tidigt på eftermiddagen. Vi köper en wrap på vägen och skyndar oss till busshållsplatsen. Jag står och spanar efter bussen men ingen kommer. Otåligt börjar jag titta på klockan. Nu borde den komma. Efter ca 30 minuter kommer äntligen den där turistbussen och jag har hunnit ångra mig hundra gånger att vi köpte dom där dyra biljetterna. Vi hoppar på bussen och den börjar åka. Men det dröjer inte länge förrän vi inser att vi är fast i trafiken och vi har suttit och stirrat på samma hus i en timme. Vi frågar snällt om man kan hoppa av men det går inte. Vi måste vänta till vi kommer till en busshållsplats. Jag och min kompis tittar på varandra och inser att vi kommer förmodligen slösa bort ytterligare 1 timme av vår dyrbara tid på den här jäkla bussen. Vi tar mod till oss och säger till busschauffören att vi kommer snart kissa på oss om vi inte får gå av. Chauffören muttrar och öppnar dörren och vi springer fnissandes därifrån.

Det är kväll och vi har precis ätit middag. Idag ska vi minsann gå till en takterass. Vi har googlat lite på hotellet och bestämt oss för att gå till 230 Fifth. Vi hoppar in i en taxi och åker dit. Dock har vi inte räknat med den gigantiska kö som vi möts av. Efter några minuters köande så går jag och en av mina vänner fram till insläpparen och frågar hur lång tid han tror man måste stå i kö för att komma in. Han tittar på oss och frågar var vi kommer ifrån. – Sweden, säger vi glatt. Och han gör tecken åt oss att vi får smita före i kön och gå in. Vi vinkar snabbt åt våra vänner och vi går in mot en väldigt rolig kväll med drinkar, skratt och dans. Hem från utestället lyckas vi få åka i en vit limousin för 30 dollar. Vilken kväll!

Lite stressade över att gårdagens eftermiddag gick till en misslyckad bussresa så ska jag och min kompis minsann se till att vara effektiva turister idag. Trots lite tunga huvuden så är dagens plan att börja längst ner på manhattan för att titta ut över havet och se Frihetsgudinnan. Hela gänget är på och vi hoppar alla in i en taxi för vårt första mål för dagen.

Frihetsgudinnan känner jag är mest något man vill bocka av på sin lista så vi går snabbt vidare mot Brocklyn Bridge. Efter att tittat på bron svänger vi uppåt China town. Vilken kontrast! Det känns som om man går in i en helt ny stad. Människorna är utbytta och utseendet på husen är utbytta. Häftigt att gå igenom och se hur det verkligen är. Något man inte får missa! Efter en härlig promenad genom China town går vi in i Little Italy som är nästa område. Här känns det mysigt och vi sätter oss ner på ett italiensk ställe och äter lunch. Solen skiner, god mat och gott vin. Livet känns underbart och jag bara suger in New York-luften. Jag känner redan att detta är en stad jag garanterat kommer tillbaka till.

Vi promenerar vidare och in i West Village och området är verkligen supermysigt. Här inser jag direkt att jag kommer att vilja åka tillbaka till. Vi gör en snabbvisit här och tar ett glas vin innan vi åker tillbaka till hotellet för att snabbt snygga till oss innan vi ska ut och äta middag.

Vi är på väg in till restaurangen Beauty & Essex, ett tips som jag fått av min jobbarkompis. Utifrån ser det ut som en gammal antikaffär eller liknande och i butiken finns ytterligare en dörr med en vakt utanför. Han öppnar dörren och en helt ny värld visar sig. Här kommer vi direkt in i en supermodern bar/restaurang. Här äter vi lyxtapas och dricker gott rött vin och maten är fantastisk. Efter middagen så har övervåningen förvandlats till ett dansgolv och vi dröjer kvar här in på natten tills vi tar en taxi tillbaka till hotellet. Ännu en lyckad kväll.

Hissen är på väg upp. Högt upp. Väldigt högt upp. Vi är på väg upp i Empire building. Känns som ett måste att hinna med innan vi åker hem idag. Väl uppe i byggnaden så är det overkligt högt. Det känns mer som om vi står i ett utkikstorn på ett högt berg, jag kan liksom inte fatta att det är en hög skyskrapa vi står i och att den kan vara så hög. Helt otroligt!

Väl nere på fast mark igen tar vi en sista shoppingrunda. Jag snabbhandlar tre par Converce innan det är dags att bege sig mot flygplatsen. Tack New York för en underbar weekend!

Restips: Är du osäker på hur mycket du kommer att shoppa. Betala för en extra resväska när du bokar din flygbiljett ändå. Det är betydligt billigare än att du står i New York med övervikt och måste betala många hundralappar. Helt plötsligt kan din shopping ha blivit ganska så dyr.

– Ta med sköna skor. Man promenerar väldigt mycket.

– Vill du shoppa rejält. Ta en sväng till Woodbury common. Ligger ca 1 timme från Manhattan och det går bussar dit från Port Authority. Är du i New York för första gången skulle jag hoppa över denna resa och bara njuta av Manhattan och allt det finns att se och upptäcka där. Måste du ändå till ett outlet så finns det faktiskt ett i Down town på Manhattan, 22 Courtlandt street. Ägna några timmar där och sen kan du hinna med något mer denna dag.

– Turistbuss kan vara ett bra sätt att se en stad. Ett stort problem i New York är dock trafiken. Här kan man verkligen fastna på turistbussen. Ska ni åka se till att åka tidigt på dagen innan trafiken tjocknar på eftermiddagen.

Pris: Flyg ca 5000 kr/person med Norwegian, hotell (svit för 5 personer) i fyra nätter för 13 000 kr via Hotels.com

« »

© 2018 Mrs M. Tema av Anders Norén.