Mrs M

Följ med mig, Mrs M på mina resor och ta del av mina erfarenheter och tips. Välkommen.

Lidö, en pärla i Stockholms norra skärgård

bild 3Vi är sena. Nervösa tittar vi på gps:en. Vi borde vara framme vid Räfsnäs brygga snart men det var ett tag sedan vi var här. Borde vi inte sett skylten nu? Har vi passerat infarten?
Jag fingrar nervöst på mobilen för att i nästa ögonblick se skylten Räfsnäs. Yes, vi är på rätt spår! Några minuter senare svänger vi in på parkeringen.

Jag packar ut väskorna i bilen och min man springer iväg för att fixa parkeringen. Uppgiven kommer han snart tillbaka, parkeringsautomaten krånglar som vanligt. Det finns tre sätt att betala på. Via en vanlig parkeringsautomat, via EasyPark där man kan sms:a till ett nummer och lägga en lapp i bilrutan med texten ”EasyPark” eller via EasyParks app. Vi skyndar oss att skriva en lapp och fotar instruktionsskylten med mobilen och springer mot färjan. 10 minuter kvar innan avgång. Vi kommer att hinna. Puhhh!

Båten är halvfull och vi får lätt bra sittplatser. Lite stressade över parkeringen lyckas vi tillslut ladda ner betalappen och betala. Nu kan vi slappna av! Solen skiner och vi tittar nöjt ut i fönstret och beundrar havet och öarna runt omkring oss.

Efter ca 20 minuter är vi framme vid Lidö. Vi hoppar av båten och möts av en vacker grusgång som leder upp till en ljusgul fin trävilla. Min karbinväska släpas snarare än rullas fram på grusgången och jag inser att valet av väska kanske inte var den bästa.

När vi når fram till det stora huset går vi in och möts av leende och trevlig personal. En ung kille som jobbar i receptionen visar oss vårt rum och han har ett sätt som gör att det är lätt att fråga om tips om ön. Vi får reda på att det förutom en bonde och hans fru inte finns några permanent boende på ön. Det gör att ön känns väldigt lugn även om det kan bli lite puls på kvällarna på Lidös uteservering.

Rummet vi fått ligger i ett litet hus till vänster om huvudbyggnaden. Rummet är enkelt men är välstädat och trevligt. Toalett och dusch delar man med de övriga i huset. Toaletten och duschen är fräsch och ombonad även om standarden är enkel och känns typiskt för ett pensionat. Det känns hemtrevligt och rummet får absolut godkänt.

Efter att ha vi kommit tillrätta i rummet tar vi en promenad runt ön. Av receptionen har vi fått en karta. Ön är liten och det tar inte lång tid att gå till andra sidan. Promenaden tar väl ca 45-60  minuter. När vi kommer tillbaka är vi riktigt hungriga och slår oss ner i restaurangen. Vi tittar igenom menyn och jag beställer en smörstekt havsgös och min man en chili av högrev. Servitrisen häller upp var sitt glas vitt vin till oss och vi skålar och slås av den vackra vyn och vädret. Äntligen svensk sommar och skärgård. Snart blir vi serverade maten och den är trevligt upplagd och smakar ljuvligt. Restaurangen håller bra klass och kan jämföras med ett bra ställe i Stockholms innerstad. Vi är helt klart nöjda.

Efter lunchen parkerar vi oss i var sin hängmatta som finns på området. Vi har spanat på dem ett tag och de fyra hängmattorna är populära. Fler än vi som vill ligga och slappa i solen. Synd bara att boken glömdes hemma. Boken från Skärgårdsstiftelsen som jag tog på båtbryggan får duga som läsning i hängmattan.

Vi upptäcker att det inte finns jättemycket att göra på ön. Men här ska man verkligen njuta av lugnet, god mat och bara insupa det fantastiska landskapet. Via värdshuset kan man även hyra en bastu som ligger nere vid vattnet. Perfekt för gänget som åker ut hit. Vid gästhamnen har det även öppnat ett café/bar där man kan ta en fika eller ett glas vin med lite lättare mat.

bild 2[1]bild 2[2]
Timmarna flyger förbi och snart sitter vi på restaurangen igen med var sin kvällsmeny framför oss. När sätter oss i resturangen är den knappt halvfull. Det märks att det har varit dåligt väder och att folket inte riktigt har hittat ut till skärgården än även om det är bra väder idag. Men så fylls restaurangen på med seglare som lagt till i gästhamnen ju längre kvällen går. Till middagen väljer jag en torskrygg och jag är lika nöjd som till lunchen. Allt smakar väldigt bra. En trubadur spelar musik under middagen och vi blir även inbjudna att deltaga i ett musikquiz. Vi kämpar för fullt med våra svar och när jag lämnar ifrån mig mitt papper har jag hopp om att vi kanske kan ro hem en seger men inser snabbt att det fanns bättre musikkännare än jag. Mätta och belåtna drar vi oss tillbaka till vårt rum på pensionatet. I morgon åker vi vidare till nästa ö men till Lidö kommer vi garanterat tillbaka.

Kommunikationer: Enklast åker du med båt från Räfsnäs brygga, båtfärden tar ca 20 min.
Båtbiljetter löser vi direkt på båten och det kostar 45 kr/person för en enkel resa mellan Räfsnäs och Lidö.

Boendealternativ: Via värdshuset kan man bo på pensionatet, vandrarhemmet eller i stuga. Stugorna och vandrarhemmet ligger ca 10 minuters promenad från båtbryggan. Pris för ett dubbelrum på pensionatet låg på 990 kr.

Matpriser: Lunchpriserna ligger på 145-275 kr, en varmrätt på kvällsmenyn kostar mellan 235-275 kr. Boka bord vid högsäsong.

« »

© 2019 Mrs M. Tema av Anders Norén.