Mrs M

Följ med mig, Mrs M på mina resor och ta del av mina erfarenheter och tips. Välkommen.

Härliga Thailand! Boka själv och spara tusenlappar.

Hur gör en småbarnsfamilj med begränsad reskassa. Kan man resa komma iväg till Thailand utan att betala 65 000 kr som en resa med charterbolagen kostar? Ja, det är faktiskt möjligt och så här gör du för att komma iväg på drömresan.

Den grå dimman ligger tätt och det är svårt att känna sig pigg i ett grått Sverige. Jag bara måste till solen! Jag behöver verkligen fylla på med lite sol för att klara mig fram till att sommaren kommer i Sverige. Jag sitter och googlar på resor men inser snabbt att det blir för dyrt med en Thailandsresa för familjen. På resesiterna går en resa på från ca 65 000 kr för två vuxna och två barn om man vill ha ett hotell med minst tre stjärnor. Vår reskassa har lyckats komma upp till 35 000 kr, bara hälften. Ska man leta efter en kortare resa, lägre standard på hotellen eller kan man boka en familjesemester på egen hand och komma billigare undan?
Nästa fråga jag ställer mig är om man vågar. Man vill ju inte stå där i Thailand med två barn och resväskor för att inse att hotellet man bokat inte existerar. Vilken mardröm! Samtidigt kanske detta är chansen till en drömresa som vi annars inte kunnat ha råd med. Jag beslutar mig ändå för att prova.

Jag börjar googla på flygstolar istället för paketresor och besöker Norwegian, flygstolen.se, Ving, Fritidsresor, Apollo och SASs hemsidor och där dyker de upp. Fyra flygbiljetter för totalt 23 000 kr på fritidsresor.se. Resan är prissänkt med ca 3000 kr per biljett och avbokas automatiskt om jag inte har betalt innan angivet datum, så jag har en vecka på mig att ta ett sista beslut samt be om ledigt. Jag bokar direkt!

Biljetterna bokade. Jag har fått ledigt! Om en månad åker vi. Men hur fixar jag boendet och vad har jag gett mig in på? Vi kommer att landa i Phuket och som den nervösa mamman som jag är vill jag helst undvika att åka för mycket taxi eller buss. Efter tidigare erfarenheter utomlands vet jag att många kör som dårar och frågar man om bilbarnstolar rycker de kanske bara på axlarna och säger ”no, no, i drive careful”. Där av tar jag beslutet att åka så mycket båt som möjligt vilket är perfekt när Phuket är utgångspunkten.

Jag sitter för fullt hemma och letar hotell. Hemsidorna jag tittar på är hotels.com, latestays.com, agoda.com och booking.com. Jag hittar dessutom ganska mycket hemsidor där man får tips om mysiga öar, lugna platser och färjetabeller. Utbudet av boende är också stort. Däremot ser jag att de största familjebungalowerna är populära och uppbokade på de flesta hotell. Vissa hotell kväver också att man bokar fler hotellrum än ett om man reser med mer en ett barn.

De hotell/resorts vi fastnar för hittar jag på latestays.com och agoda.com. Min man och jag tittar nöjt på vår resplan. Jag har hittat flera mysiga lugna platser som verkar passa oss perfekt. Alla hotellen har 4 stjärnor och pool, något som barnen kommer att uppskatta.

Vår resplan ser ut så här:
Dag 1: Landar i Phuket, sover en natt i Phuket Town.
Dag 2 : Tar båten till Koh Lanta, stannar här i 6 nätter.
Dag 8: Tar båten vidare till Koh Hai (även kallad Koh Ngai), stannar här i 3 nätter.
Dag 11: Tar båten tillbaka till Phuket, stannar här i 4 nätter.
Dag 15: Reser hem igen till Sthlm.

Ankomst till Phuket
Vi slås av hettan när vi stiger av planet. Det är lite som att gå in i en ångbastu när man kommer direkt från kalla Sverige. Men samtidigt är det en härlig känsla då saknaden av sol och värme varit så stor. Barnen är lite groggy efter flygresan men tittar nyfiket sig omkring. De håller oss i handen efter tydliga instruktioner om att man måste vara nära mamma och pappa så att man inte kommer bort. Vi följer strömmen och hittar vårt bagage på rullbandet. Då vi ska resa runt en del har vi valt att ha två vandringsryggsäckar samt en större resväska. Det gör också att vi har våra händer lediga för att hålla i vår dotters vagn samt hålla barnen i händerna. Vi har lyckats minimera packningen tack vare att vi endast packat kläder för en vecka och planerar att tvätta under resans gång. Efter tidigare backpackersresor i ungdomen vet vi att det finns många ställen som erbjuder just tvättservice.

Vi tar oss mot passkontrollen och det är flera plan som har landat samtidigt så det är otroligt trångt och tar lång tid. Vi står i ca en timme i passkontrollen innan vi äntligen har blivit fotograferade och fått var sin stämpel i våra pass. Inne i ankomsthallen möts vi av människor med skyltar med diverse namn och många rop om taxi. – Taxi, taxi! – Taxi, taxi, where are you going? Vår uppmärksamhet fångas av en man och vi kommer överens om ett pris för att ta oss till hotellet. Alla är trötta efter resan och vi inser att det var ett bra val att stanna en natt i Phuket då resan till hotellet är endast 20 minuter bort. Resan har varit lång nog för barnen ändå. Väl framme på hotellet checkar vi in och 15 minuter senare har barnen hoppat i poolen. Äntligen är vi framme, nu börjar semestern!

Koh Lanta
Väckarklockan ringer. Jag tittar yrvaket på mobilen och stänger av alarmet. Jag tittar mig omkring och inser att jag är i ett hotellrum i Thailand och blir påmind om vad som hänt det senaste dygnet. Jag väcker barnen och berättar att vi ska åka båt idag och ta oss vidare till en ö som heter Koh Lanta. – En sjörövarö, säger sonen nöjt och ler och det blir med ens lättare att stiga upp.

Båtbiljetterna har vi köpt via hotellet kvällen innan och de ska även hjälpa oss med transfer till hamnen. Vi ska åka med en speedbåt som avgår kl. 08.30. Biljetterna kostade 360 kr/vuxen, 300 kr/barn och minsta dottern åker gratis då hon är under 3 år. Det går även att åka med den vanliga färjan men restiden är då 4,5 timme istället för 1,5 timme, däremot är priset billigare, ca 200 kr/vuxen och ca 160 kr/barn.

Vi har lyckats få i barnen lite frukost från frukostbuffén och ser vår transfer rulla in framför hotellet. I bussen sitter ett tyskt par och två holländska killar och vi hoppar in i bussen som nu blir full. Våra väskor packas in och vagnen får tryckas in vid mina fötter då bagageutrymmet redan är proppfullt. Så rullar vi iväg mot hamnen. Jag och min man tittar lite spänt på varandra. Än så länge har allt gått bra men klarar vi det här.
Vi åker runt genom Phukets gator och tittar nyfiket ut då vi under gårdagen endast orkade ta oss till en restaurang i närheten och sedan var vi på hotellet och badade. Det känns bra att vi ska ta oss vidare från stadskänslan mot en mer lugnare del på Koh Lanta. Resan från hotellet går fort och efter 10 minuter är vi framme i hamnen och färjeterminalen.

Vi stiger av och direkt är det en kille som kommer fram och vi får visa våra biljetter. Alla får ett litet klistermärke på sin tröja där det står ”lanta” och vår packning märks upp. Det märks att de har ett system och har koll på alla som anländer till terminalen. Vi blir ombedda att sätta oss på några bänkar och vänta.

När vi kliver av båten i Koh Lanta får vi snabbt tag i en taxi som kan ta oss till hotellet. Det kostar ca 100 kr att ta oss till stranden Kantiang beach där vårt hotell Baan lanta resort ligger. Taxin är en pickup där vi sitter på bänkar på flaket. Denna pickup-modell samt tuck tuck-taxis verkar vara de vanligaste. Tuck tuck är en slags moped/motorcykel med sidovagn.

thailand-mrsm-restips-kohlanta1

Vägen är lite slingrig och taxichauffören åker lugnt och stilla. På vägen ser vi ett tiotal apor som springer över vägen och vi tittar nyfiket på det skådespel som utspelar sig framför oss. Efter att passerat både apor och väldigt fina stränder är vi framme 25 minuter senare.

Trötta hoppar vi av flaket och går in i hotellets enkla entré. Jag och barnen sätter mig ner och min man ställer sig i receptionen för att checka in. Det tar lite för lång tid och jag börjar ana oråd och snart går det upp för mig att hotellet inte hittar vår bokning. Trötta och varma inser vi att det som inte får gå fel just har gjort det. Hotellet är snabba med att försöka hitta en lösning och ringer grannhotellet där vi kan få en tillfällig bungalow. Jag ringer även Latestays.com för att berätta vad som hänt och de är väldigt hjälpsamma och ringer hotellet direkt. Efter några samtal fram och tillbaka har vi bestämt att vi bor första nätterna på grannhotellet för att sen flytta till det hotell vi skulle bo på. Som plåster på såren får vi bo en gratisnatt, två massagebehandlingar och gratis frukost hela veckan och allt känns lite bättre och semester kan börja på riktigt. Under tiden har jag också surfat på lediga hotell på Koh Lanta och inser att utbudet är ganska stort så man hade kunnat boka hotell först på plats.

Vi njuter av lugnet, barnen badar för fullt i både hotellets pool och i havet. Vattnet är härligt varmt och även jag hoppar i då och då. På stranden finns det eremitkrabbor som barnen gillar att titta på. Vi bara ”är” och njuter av livet. Allt känns väldigt enkelt här när man är en barnfamilj. Vi sitter och äter på stranden och när barnen tröttnar kan de springa runt och leta krabbor eller snäckor några meter från middagsbordet. För oss som vill ha en stillsam skön semester utan en strand full med solstolar och turister är denna strand perfekt. Det ligger några få hotell på rad längs stranden. Lite längre bort ligger ett stort lyxhotell vid namn Pimalai för den som vill bo fint.

Thailand Koh Lanta Mrs M restips

Bästa restaurangen hittar vi på vårt eget hotell Baan Lanta Resort & Spa. De kör härliga grillkvällar varje dag. Här väljer vi bland nyfångad fisk, tigerräkor och annat gott grilltillbehör. Här grillas allt och serveras ihop med en fantastik BBQ-sås med thaibasilika i. Mums.

En vanlig thirätt ligger mellan 80-180 Bath (ca 16-36 kr). Den färska fisken är något dyrare än standardrätterna och där betalar man per kilo. De flesta restauranger serverar även hamburgare, club sandwish, pasta bolognese med mera men de rätterna smakar bättre hemma. Här ska man äta thaimat. Tips för barnen är deras olika nudelwokar och stekt ris i diverse former. Beställer man stekt ris med ananas serveras den ofta i en halv ananas vilket barnen uppskattar.

Vi sitter i restaurangen och med bara växter som tak och fötterna i sanden under bordet. Doften av hav och maten som serveras är ljuvlig. I värmen smakar även en kall Chang eller Singha bra. Maten beställer vi av en servitör och alkohol av en annan. Vi upptäcker att det är vanligt att baren och restaurangen jobbar åtskilda. För den som föredrar vin så är utbudet snålt och är lika dyrt som hemma eller ibland dyrare. Däremot får du en lyxig drink för mellan 180-250 Bath (36-50 kr). Många barer kör även med Happy hour där du får två för en innan klockan 18.

Dagarna lunkar på och vi är väldigt nöjda över vårt val av strand. Vi passar också på att ta en tuck tuck till Saladan då det inte finns någon direkt shopping där vi bor. I Saladan hittar du kläder, väskor, foppatofflor/flipflops och diverse turistsaker. Här kan man gott ägna några timmar och gå runt och titta. Min dotter hittar en fin blå klänning med Hello Kitty på och jag frågar vad den kostar. Efter lite tvekande får jag ett bättre pris och betalar tillslut ca 40 kr. Flipflops och foppatofflor finns i mängder och vi hittar var sitt par till barnen, dessa betalar vi ca 80 kr för och fortsätter nöjt till vår tuck, tuck som ska möta upp oss.

Koh Hai
Vår packning bärs ut till en long tail båt som ligger och väntar utanför hotellet. Vi ska nu vidare till Koh Hai. Allt vi läst om Koh Hai låter toppen och vi är spända inför denna nya ö vi ska förflytta oss till. Båtfärden tar ca 1 timma och vi sitter samlade med några franska turister som bokat en guidad tur runt öarna Koh Hai och Koh Muuk. Vi blir avsläppta precis utanför vårt hotell Fantasy Resort & Spa och genast kommer det personal och hjälper oss med väskorna. Vi hinner knappt in förrän vi har var sin välkomstdrink i handen. Koh Hai är en superlugn ö men dock störs lugnet lite av de long tail-båtar som åker in och ut dagtid på stranden. När eftermiddag/kvällen infinner sig befinner man sig dock i det lugn som utlovats. Vi har några härliga dagar på Koh Hai och jag kan verkligen tänka mig att komma tillbaka. Vi försöker även lämna hotellet några gånger och äter hos de enkla grannrestaurangerna. Här kan vi konstatera att maten är ännu billigare och lika god.

Thailand Mrs M restips Koh Hail

Tillbaka till Phuket, nu till Nai Yang beach
Vi sitter nu i båten igen. Denna gång ska vi tillbaka till Phuket och den lugna stranden Nai Yang beach. Även denna gång har vi valt att åka speed boat. Även om Nai Yang anses som lugn så kan vi konstatera att detta är det mest ”livliga” stället vi har valt på vår resa då våra tidigare ställen varit väldigt lugna. Samtidigt tycker vi att det är lite kul med lite mer folk på stranden och lite rörelse. Vi ska bo på ett nybyggt hotell vid namn L’esprit de Naiyang Resort. Vi har bokat ett hotellrum där vi kan bo fyra personer. Hotellet har både vanliga hotellrum samt små villor, pool villas eller garden villas. När jag bokade såg villorna väldigt trevliga ut men var lite för dyra tyckte jag. Väl framme i Phuket så får vi lätt tag i en taxi som kör oss till hotellet. Chauffören har lite svårt att hitta hotellet men till slut kommer vi rätt. Vi hoppar ur bilen, barnen är trötta, rastlösa och hungriga och vi låter som en barnfamilj gör när vi står där utanför hotellet. Genast kommer det personal som hjälper oss med väskorna och bär upp dem till receptionen. Jag slås av lugnet på hotellet och försöker tysta barnen en aning. Receptionisten hittar snabbt vår bokning och ber oss följa efter henne. Nyfiket följer vi efter henne och ut från hotellbyggnaden och det dröjer inte länge förrän jag förstår att hon inte är på väg till hotellrummet jag har bokat utan till en villa. Jag tittar nöjt på min man som ler tillbaka. Vi fortsätter att följa receptionisten som går bort till en garden villa som ligger längst bort från hotellbyggnaden och låser upp och säger att här ska ni bo. Hon försvinner och vi kan inte annat än att nöjt skratta. Samtidigt tittar vi lite frågande på varandra och undrar om receptionisten var snäll och gav oss villan för att den var ledig eller om det var för att vi skulle störa så lite som möjligt om vi kom så långt från huvudbyggnaden som det bara gick :). Villan har även en liten egen pool (en sittpool) så ungarna jublar förtjust. Förutom denna lilla pool så har hotellet två stora fina, fräscha pooler. Är man ett par som åker måste jag säga att de pool villas som fanns var riktigt läckra. De kan jag rekommendera.

Vi trivs väldigt bra i Nai Yang. Vi har mysiga middagar på stranden, här finns det ett gäng restauranger att välja på, härliga dagar i poolen, strandhäng med mera. Och det bästa av allt. Nai Yang ligger väldigt nära flygplatsen. Det tar ca 10-15 minuter till flygplatsen här ifrån. På väg mot flygplatsen några dagar senare kan vi nöjt titta tillbaka på vår resa och konstatera att det har varit två underbara veckor.

Tips:
– Tänk på att vaccinera er i tid, minst en månad före avresa. Från och med förra året så ingår Hepatit A och B i det allmänna vaccinationsprogrammet i de flesta kommuner. Har ni äldre barn rekommenderas det att man vaccineras mot Hepatit A och B. Dukoral kan förhindra magbekymmer men då den ska drickas kan den vara svår att få i små barn. Risk för att de spottar ut den och ni har betalt onödiga pengar för en medicin som ligger på golvet eller sögs upp av barnets tröja.

– Båttrafiken kan vara begränsad. Kanske tjänar du på att bo på fastlandet första dagen när ni anländer samt dagen innan hemresa. Svårt att stressa när man är en familj som ska resa.

– Glöm inte att kolla upp din reseförsäkring. Det kan bli dyrt om någon i familjen blir sjuk. Ring ditt försäkringsbolag så skickar de hem blanketter och information som är bra att ha med på resan om olyckan skulle vara framme.

– Åker ni mycket båt, ta med flytvästar till barnen. Inga av de båtar vi åkte med hade några flytvästar i barnstorlek. Vet att de tar mycket plats men strunta då hellre i att ta med badhanddukar. De flesta hotell har handdukar att låna ut.

– Det blir ofta mycket packning. Ska ni stanna en längre tid? Packa kläder för en vecka och så tvättar ni på plats. Det kostar inte så mycket och det finns många ställen där man kan lämna in sina kläder.

Priser: Vår resa gick på 35 000 kr. Då bokade vi flygbiljetter ca 1 månad innan avfärd och biljetterna kostade ca 23 000 kr för fyra personer. Hotell i 2 veckor gick på ca 12 000 kr.

Matpriser: En vanlig thirätt ligger mellan 80-180 Bath (ca 20-44 kr). På de stora charterhotellen kan dock matpriserna vara betydligt dyrare. Vinutbudet i Thailand är dåligt och ibland kan en flaska till och med vara dyrare än den man köper på systembolaget hemma.

© 2018 Mrs M. Tema av Anders Norén.