Jag älskar att resa men ogillar att flyga. Jag kan inte rå för det men varje gång jag sitter i ett flygplan och det är dags att lyfta håller jag krampaktigt i mina armstöd så att svetten flödar i mina handflator. Jag är spänd i hela kroppen och svarar osammanhängande på barnens frågor. Jag hinner under tiden tänka ut 20 olika scenarion om hur planet ska störta och varför det inte kommer att gå bra. Jag hinner även be en snabb liten bön trots att jag inte är troende, bara utifall att. Det kan ju i alla fall inte skada. Men varför känner jag så här? När blev jag flygrädd?

Jag vet inte riktigt hur min flygrädsla startade. Jag tror det började med en turbulent flygning över alperna och sen en riktigt läskig landning på Arlanda en blåsig dag när jag och min man varit i Naxos. Sen fick jag barn och helt plötsligt försvann den där känslan av att jag var odödlig som jag hade som 20-åring. Åh, vad jag skulle vilja ha tillbaka den där känslan. Tyvärr tror jag inte att jag någonsin kommer få tillbaka den där känslan utan jag får nog jobba med min flygrädsla så gott det går inför varje flygning.

Jag har några tips som hjälper mig inför varje flygning. Kanske har du också några bra tips som du kan dela med dig? Mina kommer här:

 

  1. Kom i god tid till flygplatsen. Känner man sig lite stressad över att tiden är knapp blir rädslan ännu värre då man är spänd redan från början.
  2. Kan man boka plats, gör det! Det är värt de där extra kronorna. Känns alltid bra att veta var man ska sitta. Kanske finns det en plats i planet som gör dig lugnare. Jag känner alltid att det känns lite bättre att sitta vid vingarna efter att jag läst att det är den säkraste platsen i planet. I någon annan artikel står det säkert tvärtom men det gör i alla fall mig lugnare.
  3. Boka prioriterad ombordstigning om det finns som ett val. Om det inte finns står jag hellre i kö till gaten en kvart extra. Och lova mig, jag vet att man kan man får stå upp extra länge och det är skönare att sitta ner. Men det gör mig lugnare att komma ombord bland de första och inte sist.
  4. Ta med en bra bok, en film eller något annat som gör att du slappnar av. Bra att tänka på något annat. Jag har till exempel skrivit detta inlägg på min senaste flygresa 🙂
  5. Berätta för de du flyger med att du är flygrädd. Även om det är dina barn. De märker att du är rädd ändå. Därför är det bättre att man talat om det innan och förklarar läget. Att det är ett säkert sätt att resa och du vet det men att man inte rår för det. Ha en diskussion helt enkelt. Tror det minskar risken att man överför sin rädsla till dem.

Nu är det snart dags för landning och jag behöver avsluta detta projekt och stänga av datorn. Mitt resesällskap är redan redo med sin hand som alltid känns bra att krama under landning. Tack för att du finns!

/Mrs M